Delen

Inhoudsopgave

Hoe je de ultieme meta-description schrijft voor 2022

De meta beschrijving is de tekst die wordt weergegeven op de zoekmachineresultatenpagina van Google. De meta beschrijving helpt bezoekers begrijpen waar de pagina over gaat.

Door jouw meta beschrijving te optimaliseren kunnen bezoekersaantallen enorm hard toenemen. Na het lezen van dit artikel weet je precies hoe jij de ultieme meta beschrijving schrijft.

Wat is een meta-description?

Een meta-description is de tekst die wordt weergegeven in de zoekmachineresultatenpagina. Het biedt de bezoeker een samenvatting van wat hij of zij op jouw pagina kan verwachten te vinden.

Meta-description in de Google zoekmachineresultatenpagina

De paginatitel wordt het grootste weergegeven en is je beste kans om de lezer te prikkelen. Kort en krachtig. Wanneer het is je is gelukt om de lezer te prikkelen, laat je de lezer over gaan tot actie door de meta-description.

In de meta-description moet je de lezer vertellen wat er op jouw webpagina te vinden is en waarom ze op jouw webpagina moeten klikken.

Het verschil in meta-description, meta-beschrijving en snippet

Google noemt de verschillende onderdelen van de zoekresultaten ‘snippets’. Een meta-description is 1 van de snippets in de zoekresultaten.

Er zijn veel verschillende termen voor hetzelfde. Meta-description, meta description, meta-beschrijving, meta beschrijving, meta-omschrijving en meta omschrijving. Het maakt niet veel uit, het betekent hetzelfde en mensen weten wat je bedoelt.

Bij de term ‘snippet’ wordt vaak aan de #0 positie in Google gedacht. Maar dat is de specifieke ‘featured snippet’ of ‘aanbevolen fragment’.

Featured Snippet, aanbevolen fragment door Google


Een aanbevolen fragment is een snippet, maar een meta-description ook.

Heeft een meta-description wel of niet effect op SEO?

De meta-beschrijving telde in het verleden altijd flink mee voor je vindbaarheid. Tegenwoordig niet meer, of toch wel?

Vroeger was de Google zoekmachine nog wat naïef. De webdesigner kreeg zelf de mogelijkheid te omschrijven waar de webpagina overging.

Dit werd veelal braaf en correct gedaan, maar er werd ook flink misbruik van gemaakt. Dit vooral door online marketeers die de meta-beschrijving volpropte met zoektermen waar veel mensen naar zochten. Zelfs als deze zoektermen nauwelijks tot niet op de webpagina voorkwamen. Daardoor verscheen je destijds wel hoger in de zoekresultaten.

Google heeft om dit tegen te gaan de meta-beschrijving geschrapt als direct ranking-factor, maar toch blijft het invloed hebben op je SEO.

Meta-beschrijvingen tellen niet direct meer mee, maar er wordt wel gelet op het doorklikpercentage. Sterker nog dit is een ranking factor.

Word jij weergegeven als resultaat #2, maar klikken er meer mensen op jouw resultaat dan op de #1? Dan stelt Google zich logischerwijs de vraag of jouw resultaat dan niet op positie 1 moet staan.

Zo klim je doormiddel van goed geschreven meta-beschrijven wel dergelijk in de zoekresultaten.

Wanneer je de meta-beschrijvingen optimaliseert wil je zo goed mogelijk aansluiten op de zoekintentie van de lezer. Hoe beter je meta-beschrijving overeenkomt met de zoekintentie, hoe waardevoller je bent voor de lezer. Dit is bepalend of er wordt geklikt of niet.

Wanneer is een meta-omschrijving goed?

Een meta-beschrijving mag als een goede meta-beschrijving worden gezien wanneer het voldoet aan:

  • Vat duidelijk samen welke content de bezoeker op de webpagina zal aantreffen.
  • Bevat de zoektermen die je doelgroep gebruikt.
  • De beschrijving telt maximaal 190 leestekens. (120-160 is top)
  • Is aantrekkelijk en prikkelt de lezer.
  • Zet de bezoeker aan tot actie.


Hieronder gaan we nog wat dieper in op de bovenstaande punten, zodat je straks precies weet waarom en hoe je dit moet toepassen.

Duidelijke samenvatting van content

Wanneer een bezoeker gebruik maakt van de Google zoekmachine is hij of zij opzoek naar iets. De bezoeker krijgt meerdere mogelijk geschikte webpagina’s aangeboden door Google. De bezoeker zal vervolgens de beschrijvingen scannen opzoek naar de beste match.

Het is dus belangrijk om een duidelijke, krachtige beschrijving te hebben met wat jouw webpagina de bezoeker te bieden heeft.

Bevat belangrijke zoektermen

Laat de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt en jouw pagina beschrijven terugkomen in de meta-beschrijving. Google maakt zoektermen vetgedrukt in de zoekresultaten om de bezoeker te laten weten dat de pagina echt over de zoekterm gaat.

Een mooie kans om de bezoeker te laten weten dat jouw webpagina een goede match is.

Maximaal aantal leestekens

Bij het maximale aantal leestekens gaat het niet per se om het aantal leestekens maar om de ruimte, het aantal beschikbare pixels.

Google liet in 2018 weten dat 190 het maximale aantal leestekens mocht zijn voor de meta-beschrijvingen. Wij raden aan wat korter, maar krachtig te houden en binnen de 120 á 160 leestekens.

Prikkel de lezer

Je wilt ervoor zorgen dat de lezer van de meta-beschrijving doorklikt naar jouw website. Dit kan door het gebruik van:

  • Prikkelende woorden (bijvoorbeeld: gratis, vrijblijvend, ontdek, direct)
  • Speciale leestekens (bijvoorbeeld: vinkjes of emoji's)
  • Unique Selling Points - Vertel waarom de lezer bij jou moet zijn


👉 Let op, heb ik je aandacht? Heb je de aandacht, zet dan aan tot actie! 👇

Zet aan tot actie

Sluit de meta-beschrijving af met een korte, activerende zin die de lezer aan zet om te klikken. Denk aan actieve, krachtwoorden en vergeet de saaie en veel gebruikte ‘Klik hier’ of ‘Lees meer’, val op. Probeer eens:

  • "Ontdek hoe wij dat aanpakken"
  • "Profiteer direct van de kracht van woorden"
  • Ga direct aan de slag met dit unieke aanbod"

Waarom zou je meta-beschrijving zelf invullen?

Wanneer je ervoor kiest om de meta-omschrijving niet zelf in te vullen, doet Google dit voor je. De teksten die automatisch door de Google zoekmachine worden opgehaald zijn vaak vrij willekeurige teksten. Dit levert in de meeste gevallen geen relevant en leesbaar stuk tekst op.

Wil je dat de Google zoekmachine een goede tekst weergeeft, geef dan zelf je meta-omschrijvingen aan met een meta-description tag.

Hoe geef je de gewenste meta-beschrijving aan bij Google?

Dit doe je door het toevoegen van de meta HTML-tag in de brondcode van jouw webpagina, de meta-beschrijving code ziet er zo uit:

<meta name=”description” content=”Hier je meta-beschrijving.”>

Deze code plaats je in de HTML-code van je webpagina. Het is belangrijk dat je deze lijn code binnen de head plaatst. De head is te herkennen aan de <head></head> tag.

Vervolgens heb je nog geen 100% garantie dat de door jou ingevulde tekst wordt weergegeven in Google. Google bepaalt namelijk zelf welke tekst ze weergeven. Uit onze ervaring blijkt overigens wel dat juist geschreven meta-beschrijvingen vaak wel worden overgenomen.

4 tips om de ultieme meta-description te schrijven

  1. Gebruik een bruggetje

    Wij gebruiken vaak bruggetjes om de conversie vanuit de organische zoekresultaten te maximaliseren.

    Kijk eens hoe wij dat doen:

    Wij prikkelen de nieuwsgierigheid van de lezers, dit door een eenvoudig bruggetje te maken naar de webpagina. Waar is de zoeker naar opzoek en hoe loont het als hij of zij op onze webpagina klikt?

    Hoe jij dit zelf simpel doet:
    o Ontdek hoe jij..
    o Kom er achter hoe jij..
    o Wat zou jij doen als..
    o Ooit afgevraagd of..
  2. De gratis vergelijker

    Google eens op de zoekwoorden waar jij de webpagina op afstelt en werp een blik op hoe de concurrentie dit doet. Gebruik dit als inspiratie en ga aan de slag met opvallende verbeterpunten. Optimaliseer vanuit hier richting de ultieme meta-beschrijving.
  3. Gebruik getallen

    Mensen in het algemeen zijn gek op lijstjes en stappenplannen.

    Waarom?

    Omdat lijstjes en stappenplannen het voor ons gemakkelijk maakt om informatie snel tot ons te nemen. Je kan zo makkelijk door pagina's heen bewgen zonder het gevoel een compleet boekwerk te hoeven lezen.

    Mocht je op je webpagina geen gebruik maken van stappen of een aanbod van tips bieden, laat dan alsnog cijfers terugkomen.

    Getallen trekken de aandacht en maken informatie concreet. Geef bijvoorbeeld aan hoelang het duurt om te lezen, hoeveel geld er bespaard kan worden of het aantal succesvol afgeronde projecten.

    Kijk eens naar dit voorbeeld:

    Dit kan beter:
    "Wij hebben al vele websites mogen helpen hun bezoekersaantallen te verdubbelen met de ultieme meta-beschrijving."

    Dit is beter:
    "Ontdek de exacte stappen waarmee 1.294 websites via hun meta-beschrijving hun bezoekersaantallen verdubbelde."
  4. Analyseer en optimaliseer
    Ga aan de slag met Google Search Console. Via 'prestaties' links in het menu, kan je duidelijk de resultaten per zoekopdracht of pagina inzien. Hoe vaak is je webpagina weergegeven en hoeveel van de zoekers hebben op jouw webpagina geklikt?

    Via het potloodje bovenaan kan je verschillende meetperiodes selecteren en zelfs periodes met elkaar vergelijken.

    Door de afgelopen 3 maanden met de voorgaande 3 maanden te vergelijken krijg je een duidelijk beeld over hoe effectief je nieuwe meta omschrijving is geworden.

    Blijf dit herhaaldelijk volgens de stappen uit dit artikel analyseren en verder optimaliseren, dan is succes slechts een kwestie van tijd.
Ontvang gratis de nieuwsbrief waar marketeers op vertrouwen.
Gefeliciteerd. Je bent gratis aangemeld voor onze nieuwsbrief!
Oei! Er is iets mis gegaan. Controleer je e-mailadres en probeer het opnieuw.

Meer artikelen

Alles bekijken