Black hat SEO-technieken in 2022

SEO
Thursday, October 21, 2021

Delen

Inhoudsopgave

Black hat SEO-technieken in 2022: De 7 SEO-technieken die Google afstraft

In dit artikel lees je wat Black hat SEO inhoudt. We geven je duidelijke voorbeelden, leggen je uit hoe Google Black Hat SEO afstraft, waarom je Black Hat SEO moet vermijden en hoe je voorkomt dat jouw website (onbewust) wordt afgestraft door Google.

Dit artikel wordt up-to-date gehouden zodat je ook voor 2022 op de hoogte bent van de black hat seo-technieken die je dient te vermijden.

Wil je beter gevonden worden in Google en meer websitebezoekers aantrekken? Optimaliseer dan je websitepagina’s voor de Google zoekmachine via SEO of zoekmachineoptimalisatie.

LET OP: Het is belangrijk om bij het optimaliseren de richtlijnen van Google aan te houden. Wanneer je vals speelt en je webpagina’s optimaliseert volgens Black Hat SEO-technieken, die tegen de richtlijnen van Google in gaan, word je website door Google afgestraft.

Klinkt dit eng en weet je welke SEO-technieken worden beloond en welke worden afgestraft? Geen zorgen. Na het lezen van dit artikel weet je precies wat je wel en niet moet doen en kan je veilig aan de slag.

Wat is Black Hat SEO?

Black Hat SEO is het misleiden van het Google algoritme door je website niet volgens de regels te optimaliseren. Niemand weet 100% zeker welke criteria Google hanteert om de zoekmachine resultaten pagina te rangschikken. Bedrijven die dit verkondingen liegen.

Google biedt wel een pagina met duidelijke algemene richtlijnen om je op weg te helpen. Dit zijn richtlijnen om direct te hanteren en worden ook wel white hat SEO-technieken genoemd. Aan de hand van die criteria kan Google de gebruikers van de zoekmachine een snelle, veilige relevante en kwaliteiten gebruikservaring garanderen.

Het is natuurlijk verleidelijk om vals te spelen. Sommige mensen en ook bedrijven proberen zoekmachines bewust te manipuleren. Ze passen dan ongeoorloofde black hat SEO-technieken toe om snel organisch zoekverkeer naar hun website te leiden zonder de regels te volgen.

Wil je hoog scoren in Google en kwalitatieve, duurzame resultaten behalen? Dan is het verstandig om je aan de richtlijnen van Google te houden en de laatste SEO-trends toe te passen op je website. Als je makkelijk op de hoogte gehouden wilt worden van de laatste SEO-trends helpen wij je graag door je deze gratis per mail toe te sturen, je kan jezelf eenvoudig aanmelden voor deze nieuwsbrief. Het kost je wat tijd en moeite, maar het levert het beste resultaat op.

Waarom is Black hat SEO slecht voor mijn website?

Het gevaarlijke aan Black hat SEO is dat het werkt en vaak ook snel. Natuurlijk slechts tot het punt wanneer Google je door heeft. Het is dan ook niet de vraag of Google je door zal hebben, maar wanneer Google je toepassing van black hat SEO-technieken door heeft.

Wanneer dit gebeurt ben je het haasje en zal je worden afgestraft door Google. De kans is dan groot je niet meer goed zal scoren in de zoekmachine resultaten van Google. Zeg maar dag tegen je online succes.

Waarom houdt Google niet van Black Hat SEO?

Het uitgangspunt van de Google zoekmachine is om de gebruiker van de zoekmachine zo snel mogelijk een overzicht te bieden van de meest relevante en kwalitatieve webpagina’s. Het gaat Google om de gebruikerservaring.

Met black hat SEO-technieken wordt er volledig gericht op het snel, goed scoren in de zoekresultaten door het goed scoren in de ogen van de crawlers (dit zijn de Google-bots die iedere webpagina inscannen en eventueel indexeren). Dit volgens technieken die niet overeenkomen met de richtlijnen van Google. Op relevantie en gebruiksgemak wordt hier niet gefocust.

De logische gedachte van Google: “Wat heeft jouw doelgroep aan jouw webpagina wanneer deze wél hoog in de zoekresultaten staat, maar de pagina niet relevant of gebruiksvriendelijk is?”.

Precies daarom is het belangrijk dat je je doelgroep altijd centraal zet. Bouw je websitepagina’s niet voor de zoekmachine maar voor jouw doelgroep. Publiceer relevante en nuttige content die jouw doelgroep antwoord biedt op hun vragen, bied oplossingen en optimaliseer deze content volgens de richtlijnen van Google.

De 7 Black hat SEO-technieken die je nooit mag toepassen

1. Verborgen omleidingen

Dit is directe misleiding. Het websitebezoek ziet er dan zo uit:

Een bezoeker gebruikt de Google zoekmachine:

• Bekijkt de resultaten en klikt op een bepaalde link

• De bezoeker beland op de gevraagde websitepagina

• Maar, de bezoeker wordt direct omgeleid naar een totaal andere pagina

In dit geval spreken we van een verborgen omleiding.

Wat gaat er hier mis? In dit geval is het vaak het doel om hoog te scoren in Google voor interessante zoektermen en de bezoekers vervolgens vanuit hier direct om te leiden naar een mega commerciële verkooppagina. De bezoeker krijgt dus niet de inhoud te zien die overtuigde om de websitepagina te bezoeken.

Juiste SEO-oplossing (volgens de richtlijnen van Google)

Ga effectiever te werk door je pagina’s te optimaliseren voor de websitebezoeker. Toon de bezoeker de relevante en nuttige inhoud waar zij ook daadwerkelijk naar opzoek zijn. Zo creëer je direct interesse en urgentie. Op deze manier kan je veel beter op een effectievere en minder storende wijze de bezoeker een (commercieel) aanbod bieden.

2. Ongeoorloofde linkuitwisseling

Het hebben van kwalitatieve en relevante verwijzingen van externe populaire websites en social media wordt door Google beloont. Het hebben van deze verwijzingen staat in voor autoriteit en geloofwaardigheid.

Hierdoor scoor je beter in Google, dit leidt vervolgens tot nog meer bezoekers, nog meer autoriteit en zo zal je een nog betere positie in Google krijgen.

Volgens Google is het erg belangrijk dat deze verwijzingen op een organische manier worden verkregen. Probeer dit niet te manipuleren met linkuitwisseling.

Linkuitwisselingen staan ook wel onder de term ‘link schemes’. Google zegt zelf het volgende over deze ‘link schemes’ op haar website:

“Links die zijn bedoeld om de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar uw site of links van uw site worden gemanipuleerd.

Daarnaast kan het toevoegen van links die niet redactioneel zijn geplaatst of gewaarborgd op de pagina door de eigenaar van de site (deze worden ook wel onnatuurlijke links genoemd), worden beschouwd als een schending van onze richtlijnen.“ (Bron)

Wat je niet moet doen om aan links te komen

• Linkruil, dit is zoals de naam zegt een verwijzing voor een verwijzing.

• Verwijzingen van links met autoriteit kopen

• Link farming, dit is een groep websites die volgens afspraken onderling naar elkaar doorverwijzen.

• Gebruik van programma’s voor linkbuilding.

Juiste SEO-oplossing (volgens de richtlijnen van Google)

Creëer relevante, hoogwaardige content op je websitepagina’s.

Hoe krijg je dan wel zulke verwijzingen? Door unieke, kwalitatieve inhoud op je website te plaatsen die mensen willen delen. Dat is de gedachte van zoekmachine optimalisatie.

3. Cloaking

Cloaking is de poging om het Google algoritme direct te misleiden. Het Google algoritme heeft geen fysieke ogen en daarom wordt de code van pagina’s gescand door crawlers (Google-bots).

Bij cloaking is er sprake van een misleidende pagina inrichting. Zo worden pagina’s zo ingericht dat de zoekmachine andere content te zien krijgt dan de menselijke gebruiker. De pagina’s waar sprake is van cloaking zijn dan ook vaak volgepropt met zoekwoorden en zoekwoordzinnen waar je graag hoog op wilt scoren in Google.

Juiste SEO-oplossing (volgens de richtlijnen van Google)

Toon dezelfde pagina aan zowel de bezoeker als aan de Google zoekmachine. Cloaking lijkt op korte termijn aantrekkelijk door relatief snel hoge posities in Google, maar op lange termijn gaat dit je inkomsten en klanten kosten.

Lever nuttige en relevante content, scoor op deze manier goed in Google en houd zo de bezoeker op je website.

4. Het verbergen van teksten en links

Google houdt er niet van wanneer er verborgen teksten of links op je pagina zijn. Vroeger werd deze techniek heel vaak gebruikt om pagina’s te optimaliseren en goede resultaten te krijgen. Een erg effectieve en efficiënte techniek, inmiddels is dit echt verleden tijd.

We weten allemaal dat Google zich op een gigantisch hoog tempo door ontwikkeld. Google laat zich dan ook niet meer misleiden door deze ‘doorzichtige’ trucjes.

Enkele voorbeelden:

• Het plaatsen van witte tekst op een witte achtergrond.

• Het plaatsten van teksten achter een afbeelding.

• Door gebruik van CSS-teksten buiten het scherm plaatsen.

• De grootte van het lettertype instellen op 0.

Google is er erg goed in het spotten van verborgen teksten of links. Waag je hier niet aan, dit wordt afgestraft.

Juiste SEO-oplossing (volgens de richtlijnen van Google)

Wees simpelweg duidelijk en oprecht in de opbouw van je pagina. Optimaliseer je websitepagina’s voor de relevante inhoud van de bezoeker.

5. Plagiaat, het overnemen van content

Maar Google staat bomvol informatie, hoe weet ik zeker dat ik niet per ongelijk in enige vorm plagiaat pleeg?

Geen zorgen. Het Google algoritme is geavanceerd genoeg om onderscheid te vinden in gerichte plagiaat en het publiceren van content gericht op onderwerpen die al breed gedekt worden. Het is belangrijk dat je content niet letterlijk overneemt.

In dit geval spreken we van plagiaat wanneer:

• De inhoud van andere websites in volledigheid wordt overgenomen, automatisch of handmatig.

• Je meerdere websites met exact dezelfde content inricht.

• Je meerdere webpagina’s vult met precies dezelfde informatie, op de zoekwoorden na.

Een techniek dat nog regelmatig wordt aangeboden door bedrijven die online vindbaarheid verzorgen: het exact hetzelfde inrichten van meerdere pagina’s met uitzondering van de locatie om regionaal goed gevonden te worden. Voorbeeld:

• Schildersbedrijf Nieuwleusen

• Schildersbedrijf Dalfsen

• Schildersbedrijf Zwolle

Doe dit niet. Google straft dit af.

Juiste SEO-oplossing (volgens de richtlijnen van Google)

Richt iedere pagina individueel in, met de gedachte uit richting de bezoeker. Vraag jezelf altijd af welke meerwaarde jouw pagina biedt voor je bezoeker. Creëer daarom altijd originele en unieke content.  

Wanneer je op deze manier je pagina’s opbouwt:

• Onderscheid je je van de concurrentie

• Geef je bezoekers een reden om terug te keren

• Laat je zien dat jij zelf de expert bent. Het is jouw unieke, originele content.

• Bied je jouw doelgroep relevantere zoekresultaten.

Let er goed op dat de door jou gemaakte content niet klakkeloos wordt overgenomen op andere websites. Google houdt geen rekening met wie de content als eerst publiceerde. Dubbele content is dubbele content. Heeft iemand zomaar jouw originele teksten overgenomen? Dit kan je hier aanvechten bij Google.

6. Teksten volproppen met zoekwoorden

Met zoekwoord proppen bedoelen we het volproppen van jouw content met voor jou interessante zoektermen om de zoekresultaten te manipuleren.

Een voorbeeld hiervan is:

“Wij van slijterij Jansen verkopen gedestilleerde dranken. Onze gedestilleerde dranken worden zelf gebrouwen. Heeft u belang bij gedestilleerde dranken? Neemt u gerust contact op met onze in-huis gedestilleerde dranken specialist. We helpen u graag verder met het vinden van de gewenste gedestilleerde dranken in..”

Wanneer dit gebeurt valt dit op en is de tekst niet prettig om te lezen. De zoekwoorden komen dan zo veel terug in de tekst dat ze vaak zelfs buiten de context verschijnen. Deze zoekwoorden vormen geen onderdeel van een normale leesbare tekst. Dit leidt vaak tot een vreemde, niet gebruiksvriendelijke pagina.

Een veelvoorkomende verschijning is een met blok tekst waar steden en provincies worden opgesomd. De gedachte hierachter is dat de website-eigenaar op deze manier beter gevonden zal worden in op deze locaties. Dit werkt niet.

Prop je teksten, meta omschrijvingen, alt-tags en titels niet vol met zoekwoorden. Wanneer 1 of meerdere zoekwoorden onnatuurlijk veel voorkomt op je pagina, is de kans groot dat Google je hiervoor afstraft.

Juiste SEO-oplossing (volgens de richtlijnen van Google)

Ga aan de slag met onderwerpen die daadwerkelijk nuttig en relevant zijn voor je doelgroep en selecteer één of meerdere relevante zoekwoorden. Bekijk dit als een leek, hoe is je doelgroep opzoek naar jouw dienst of product in de Google zoekmachine?

Verwerk deze zoektermen op de volgende plaatsen op je webpagina’s:

• Title-tag

• Heading en subheading van je pagina

• Meta-beschrijving

• URL van de pagina

• Alt-tekst van afbeeldingen op de pagina

• De broodkruimels van de pagina

Zo maak je het voor Google makkelijk om het onderwerp van je pagina te begrijpen. Let wel op hou je content natuurlijk en schrijf gericht aan je doelgroep. Prop je pagina’s niet vol met zoekwoorden en vraag jezelf continu af welke meerwaarde de content op je pagina de bezoeker biedt.

7. Spamreacties op externe websites

Als je ook black hat SEO-techniek nummer 2 hebt gelezen weet je nu dat Google enorm houdt van externe verwijzingen naar je website.

Daarom lijkt het een goed idee om zelf verwijzingen te plaatsen naar jouw website vanuit andere grote websites. Dit kan bijvoorbeeld door zelf reacties te plaatsen op blogs, fora en andere platforms met een link naar je website. Toch?

Nee, deze techniek werkt niet meer. Het is voor webdesigners makkelijk om dit tegen te gaan door links in reacties een “nofollow attribuut” te geven. Met dit stukje code geeft de webdesigner de webcrawlers van Google aan dat ze deze link niet moeten volgen. Daardoor worden deze links over het algemeen genegeerd door Google en is deze techniek zonde van je tijd.

Juiste SEO-oplossing (volgens de richtlijnen van Google)

Lever net zoals met de opbouw van je websitepagina’s, relevante content. Een nuttige bijdrage leveren kan ook in de comments op een andere website. Zo kan je nog steeds je doelgroep bereiken en meer websitebezoekers werven. Dit heeft geen invloed op je positie in de zoekresultaten.

Hoe pakt Google Black Hat SEO-technieken aan?

In veel gevallen is de toepassing van black hat seo-technieken erg effectief, maar van korte duur. In een korte termijn zal een stijging van de website in het algoritme zichtbaar zijn. Al snel zal Google dit doorhebben, dit flink afstraffen en de website uit het zicht laten verdwijnen.

Wanneer Google je website afstraft vanwege de toepassing van black hat seo-technieken, zullen dit lange termijn gevolgen zijn die groot en lastig te herstellen zijn.

De black hat SEO-trucjes werken zullen altijd maar voor een bepaalde periode werken. Google wordt steeds slimmer en is nu zelfs bezig met een echte AI (artificial intelligence), die echte, kwalitatieve content, van misleiding moet kunnen onderscheiden.

Conclusie: Hoe voorkom je black hat SEO?

Het is een eenvoudige gedachte: optimaliseer je websitepagina voor de websitebezoeker, niet voor de zoekmachine. Stel jezelf constant de vraag bij ieder onderdeel welke meerwaarde je je bezoeker hiermee biedt.

Zorg voor originele, relevante, kwalitatieve en duidelijke content, waar de bezoeker waarde aan zal hechten en mee geholpen zal zijn.

Het hoofddoel van black hat seo: een zo hoog mogelijke positie in de Google zoekresultaten verkrijgen.

Het hoofddoel van white hat seo: het realiseren van conversie door het leveren van kwaliteit en meerwaarde aan de bezoeker.

Ontvang gratis de nieuwsbrief waar marketeers op vertrouwen.
Gefeliciteerd. Je bent gratis aangemeld voor onze nieuwsbrief!
Oei! Er is iets mis gegaan. Controleer je e-mailadres en probeer het opnieuw.

Meer artikelen

Alles bekijken